2014. február 10., hétfő

Vodkamálna






Olyan régen nézegetem vágyakozva Praliné Zsuzsinál (itt) a vodkamálna bonbont, hogy december elején elhatározásra jutottam és elindítottam a projektet. Egy kis üvegbe málnaszemeket tettem és addig töltöttem vodkával, hogy ellepje azt. Lezártam és hűtőszekrénybe rejtettem. Kb. két hónapig volt a málna a vodkában.
Az elkészítés nem volt bonyolult, de nagy odafigyelést és pontosságot igényelt, nagyobbat mint bármely más bonbon készítése...


Hozzávalók:    24 db bonbonho

Burok:

  • 30 dkg étcsokoládé   (65%-os Choceur)
Töltet:
  • Vodkában áztatott málnaszemek
  • Cukor fondant  (Ázsia Bt-ben vásároltam)  (itt)
Készítés:
A csokit felmelegítem és temperálom. Most a beoltásos módszert alkalmaztam, mert a kakaóvaj por kifogyott.
  • A csokit nagyon apró darabokra törtem.
  • 2/3 részét csokiolvasztó gépben felolvasztottam (40-45 fok).
  • Hozzáadtam a fennmaradt 1/3 részt és állandó keverés mellett lehűtöttem (27-28 fok). Feloldódott a hozzáadott csoki és kialakult a kristályszerkezet és így kaptam fényes, roppanós csokiburkot.
  • Majd visszatettem a tálkát a csokiolvasztó gépbe és állandó keverés mellett, munkahőmérsékletre melegítettem. (31-32 fok)
  • A lemez mélyedéseit kitöltöttem csokival, a lemezt a konyhapulthoz ütögettem, így a buborékok távoznak a csokiból. A felesleg csokit kicsorgattam a lemez mélyedéseiből, spaklival lehúztam a felesleges csokit a lemezről. 30 percre hűtőbe tettem.
  • Minden csokival kitöltött bonbon mélyedésbe málnaszemet tettem. (Elfeleztem a málnaszemeket, mert  a forma nem elég nagy a málnához) Kb. felét foglalta el a málna a bonbon mélyedésnek. Ez lényeges, mert még a fondantnak is bele kellett férni és még legalább 2 mm helyet kellet hagyni a lezárásnak.
  • 2-3 ev. kan. fondant kicsi lángon majonéz lágyságúra melegítettem adtam hozzá még 1 kk. vodkát abból amiben a málna tartózkodott két hónapig,összekevertem a fondanttal és egy kiskanál segítségével a málnára csorgattam azt. Ez nem volt túl könnyű művelet.
  • A csokoládét ismét temperáltam és lezártam a bonbonokat. Fél órára hűtőbe tettem, majd megfordítottam a lemezt és kipottyantak belőle a bonbonok. 3-4 nap után lehet fogyasztani, amikor a fondant eltűnik és a málna és az alkohol marad a csokiban. Ezt a képen jól lehet látni.
Azt el kell mondjam, hogy nem sikerült mindegyik. Többől kicsit szivárgott a az alkohol és volt néhány amit lezárni sem tudtam teljesen.

Tanulság:  A fondant olyan lágyra kell melegíteni, hogy könnyen lehessen megtölteni vele a bonbont, de nem szabad, hogy túl meleg legyen, mert akkor megolvasztja a csokit.
A fondantnak pontosan zárnia kell a málna feletti részt, nem szabad látni a málnát ill. az alkohol nem emelkedhet a fondant fölé.
Szerencsés dolog, ha a csoki burok egy kicsit vastagabb, mert egy pici repedésen is szivároghat az alkohol.

A nehézségek nem szegték kedvemet, mert ez egy nagyon finom bonbon. Már gondolkodom a következő alkoholos tölteléken :-)


Ez a bejegyzésem megjelent a Gasztro Trend online magazinban is. (itt)












Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése